Jak przygotować motocykl do sezonu? 8 porad od Super Soco

Aktualności

Początek wiosny to tradycyjnie czas, kiedy nie tylko przyroda budzi się do życia. Także jednoślady pozbywają się zimowego okrycia, a ich właściciele szykują się do pierwszych przejażdżek.

Pojazdy elektryczne, podobnie jak ich spalinowe odpowiedniki, należy odpowiednio sprawdzić przed rozpoczęciem sezonu. Chociaż w obecnej sytuacji na wypady przyjdzie nam jeszcze poczekać, warto wykorzystać ten czas na właściwe przygotowanie naszego elektrycznego skutera, motoroweru czy motocykla.

Specjalnie z tej okazji przygotowaliśmy dla Was osiem wskazówek, które ułatwią wiosenny przegląd elektrycznego jednośladu.

1. Mycie pojazdu elektrycznego

Po zimowym postoju naszemu motocyklowi, czy motorowerowi należy się kąpiel. Najlepszym sposobem jest gąbka i wiaderko z pianą. Nie zalecamy myjki wysokociśnieniowej.

Silny strumień skierowany na łańcuch, łożyska czy przede wszystkim elektronikę potrafią narobić wiele szkody, co może spowodować szybsze zużycie tych elementów, a nawet doprowadzić do uszkodzenia. Można użyć specjalnych preparatów do nadania połysku lakieru, czy dokładnego wyczyszczenia elementów gumowych i skórzanych.

W trakcie mycia możesz się przyjrzeć jakości przewodów hamulcowych, grubości tarcz hamulcowych, oraz klocków.

2. Jakie ciśnienie w oponach motocyklowych?

Po pierwsze opony. Po zimowym kilkumiesięcznym postoju często dochodzi do spadku ciśnienia. W skrajnych przypadkach doprowadzić do zsunięcia się opony z felgi w czasie jazdy. Wymagane ciśnienie opon jest podane na naklejce, którą znajdziesz na wahaczu tylnego koła.

3. Jak sprawdzić baterię?

Jedną z czynności, których nie można pominąć podczas przygotowania jednośladu do zimy jest dbanie o baterię. Akumulator powinien przez kilka miesięcy leżeć w ciepłym i suchym miejscu.

Jeśli masz garaż, nie musisz wyciągać baterii z motoroweru. Co jakiś czas należy sprawdzać i regularnie podładowywać akumulator. Nie zaskoczą nas potem przykre niespodzianki wiosną.

Jak sprawdzić czy bateria jest dobrze naładowana? Włóż baterię do motoru, podłącz ją głównym kablem zasilającym, włącz wyłącznik nadprądowy (główny bezpiecznik na ON) i włącz motor za pomocą przycisku na pilocie i wciśnięciu przycisku POWER. Na wyświetlaczu pokazany jest poziom naładowania baterii.

4. Kontrola układu hamulcowego

W trakcie mycia możesz się przyjrzeć jakości przewodów hamulcowych, grubości tarcz hamulcowych, oraz klocków. Sprawdź poziom i kolor płynu hamulcowego. Zalecamy wymianę płynu co dwa lata.

5. Smarowanie paska zębatego – czyszczenie czy błąd? (tylko TCmax)

Czyszczenie paska to jedna z najważniejszych czynności kontrolno-obsługowych. Warto sprawdzić luz oraz zużycie. Paski parcieją lub pękają, dlatego też tak ważna jest jego kontrola przed sezonem. Najłatwiejszą metodą jest umycie paska wodą z mydłem za pomocą szczoteczki do zębów.

Nie stosuj do tego celu żadnych agresywnych środków chemicznych oraz szczotek drucianych czy papieru ściernego itp. W przeciwnym wypadku dojdzie do trwałego uszkodzenia paska. Pasków również nie smarujemy żadnymi środkami smarnymi. Przeznaczone są one wyłącznie do łańcuchów napędowych.

6. Kierunkowskazy, światła, klakson

Chociaż Natalia Kukulska śpiewała kiedyś, że „światło nie zgaśnie, choćbyś chciał” polecamy jednak sprawdzić, czy wszystkie elementy oświetlenia działają tak jak powinny.

Zwróć uwagę na następujące urządzenia: światła mijania, drogowe, kierunkowskazy przednie oraz tylne, światło stopu uruchamiane hamulcem przednim i tylnym, klakson.

7. Ubezpieczenie OC pojazdu elektrycznego, badanie techniczne, przegląd gwarancyjny

Safety first, strzeżonego Pan Bóg szczerze itd. itp. Sprawdź, kiedy kończy Ci się w tym roku ubezpieczenie. Przed pierwszą przejażdżką zerknij też w książkę serwisową, czy przypadkiem nie ominął Cię przegląd gwarancyjny u naszego dealera. Zwróć również uwagę na to kiedy mamy termin następnego badania technicznego, oraz czy wykonałeś przegląd u naszego dealera zgodnie z książeczką serwisową.

8. Sprawdź poziom oleju silnikowego i uzupełnij paliwo

Ale nie w Twoim elektryku.

Menu